Интервю

Мария Илиева: Влюбена съм в ентусиазма, с който българските ученици показват знания пред света

Добрите резултати са предшествани от качествена мотивация. Такава, с която покоряването на всеки връх е песен.

05 Август, 2024

Изкуственият интелект предизвиква най-добрите. Това се вижда и в надпреварата за лидерство сред технологичните гиганти Google, Amazon, Microsoft и Meta, но в обученията за работа с модели като ChatGPT на OpenAI. Макар и достъпни, AI инструментите доказаха, че почти никой не е подготвен да работи с тях. Едно от решенията би било това да залегне в образователната система – нещо, което може да се случи бавно у нас. Затова пък има други инициативи, които събират над 160 ученици от 35 държави за първи път тази година в Бургас, за да им помогнат да достигнат нови олимпийски върхове. Подкрепят ги всички, които вярват в технологичния напредък и добрите идеи.

България задава тона на Международната олимпиада по изкуствен интелект (IOAI) с разпознаваем глас – Мария Илиева – изпълнител, музикален продуцент и лице на IOAI.


В студиото на Biss.bg е Мария Илиева, която е изпълнител, музикален продуцент и лице на първата Международна олимпиада по изкуствен интелект, която ще се проведе между 9 и 15 август в Бургас. Много ми е приятно, Мария.

На мен също и благодаря за поканата!

Да започнем с това как се дигитализира музиката от момента, в който ти реши да се занимаваш с нея и като беше малка на какво най-често слушаше музика? Имаше ли mp3?

О, нямаше, разбира се. Тогава най-популярният носител бяха аудиокасетите и никога няма да забравя как ги превъртахме с химикали, пъхнати в едната дупка на касетата, която имаше 2 дупки, ролка и лента. И в училище превъртахме с химикал определен брой пъти тази лента, за да стигнем до някоя любима наша песен, така и с аудиокасетофона и имам много такива мили спомени и си давам сметка как само за около 20 години светът драматично се е променил в технологичното си развитие и това е възхитително.

Тъй като сега ще си говорим за Международната олимпиада по изкуствен интелект, а тя на практика е едно състезание – ти предполагам си посещавала много такива като млад изпълнител. Спомняш ли си първото ти състезание и какво ти помогна да стигнеш по-напред и да го спечелиш?

Първата ми изява на сцена беше, може би когато бях на 5 и половина, 6 години – като млад инструменталист, тъй като свирех на пиано, защото моите родители са класически музиканти. И започнах да печеля много национални и международни конкурси, фестивали, и специални награди за млади инструменталисти. И може би това, което ме е водило напред, е фокусът върху това да дам максимума от себе си, да бъда най-добрия си вариант в този конкретен момент. И да бъда максимално дисциплинирана и отговорна към това, че имайки талант, аз трябва да го представя по най-убедителния начин. По-късно, когато станах жури в различни телевизионни формати за музикални таланти си дадох сметка, вече наблюдавайки от другата страна, че искреността, неподправеността, автентиката в изкуството са това, което най-много въздейства и на публиката, и на мен като слушател, въпреки че съм в качеството си на оценител. И тази комбинация винаги води напред и е успешна. Когато си автентичен в това, което правиш и същевременно си достатъчно целеустремен, дисциплиниран и отговорен към възможностите, които са ти даденост и си развивал във времето.

През годините как се промени начинът, по който ти се подготвяше за всички тези събития от твоя живот - за състезанията, в продуцентството.  В началото предполагам си работила с едни нотни листи, но впоследствие колко те улесниха технологиите?

Впоследствие, целият прогрес, на който сме свидетели, всички технологии, които дойдоха в наша полза и съкратиха времето ни за работа като спестиха цялата досада около това да прекараш много време в неща, които не са толкова важни за чисто творческия процес – това са най-големите разлики и най-впечатляващите за мен моменти. Вече е много по-лесно с много приятелски настроен софтуер да кликнеш няколко пъти и да преминеш стъпки, които биха ти коствали часове работа и старание преди години. Така че съм много щастлива за всичко, което се случва в момента в света на технологиите. Въпреки че аз не съм страшно запалена по технологиите – просто се радвам, че като един обикновен човек в това общество мога да извличам конкретни ползи от нещата, които ме вълнуват като музикант и дори чисто битово - като някой, който просто иска животът му да е улеснен и приятен.

А как реши да се захванеш с продуцентството? На кой етап беше?

Това се случи 2007 година, когато създадох Стерео стая и я нарекох "Лейбъла на новата българска музика". Направих го, защото ми се щеше и за щастие успях да подам ръка на млади хора, които имат само мечти, но те са големи и са свързани с музика. Исках да им дам шанс, който на мен не ми беше поднесен по този начин. Вярвам, че това е много убедителен, хубав и комфортен старт за всеки талантлив човек. И имам своите много щастливи моменти, пикови моменти на успех в екипната работа с други артисти, които сме продуцирали в Стерео стая и съм много щастлива от тези факти, от този свой принос, макар и малък, в развитието на българската поп музика.

Всички тези неща, които ти ми изреди ги свързвам и с Международната AI олимпиада, която ще се проведе в Бургас тази година и за която си говорим днес. Какво те привлече в проекта - точно това желание да помогнеш на младите хора и да ги вдъхновиш ли? Разкажи ни...

Аз много обичам да подавам ръка на младите хора по пътя им, защото е важно, окуражаващо и им дава много хубав старт. Но другата много специална и важна за мен причина е поканата на Александър Велинов и Елена Маринова, които са организатори на първата Международна олимпиада по AI в света и това е възхитително. Аз съм влюбена в умовете им, в този непримирим дух и ентусиазъм да показваме високото си ниво на знания, на изобретателност, на интелигентност именно чрез младите ни умове. И е много важно за мен да споделям моето лично възхищение и мотивация от тези моменти. Първо оттук тръгва Международната олимпиада по лингвистика, ние сме и първите, които дават дом на Олимпиадата по изкуствен интелект.  И България има толкова първи неща, с които трябва да се гордеем и да не забравяме, а трябва да си ги припомняме и да сме активна част от тях. Аз така поне се чувствам и съм щастлива, че бях поканена и имам тази възможност, защото това се случва за първи път в света.

Работата с музикални творци и с изкуствен интелект има две основни допирни точки. От една страна това е креативността как ще зададеш дадена задача на изкуствения интелект, респективно на музиканта. От друга е нужно и по-техническо мислене. Затова тази Олимпиада е разделена на две части. Едната е по-практическа, а другата е по-научна. Коя ти е по-близка на теб?

Разбира се това е частта, която улеснява творческия процес. Харесва ми технологиите да работят бързо и в моя полза, за да мога аз да имам творческата свобода да реализирам идеите си. И съм много щастлива, че вече можем да ползваме такива инструменти като софтуера с изкуствен интелект, защото той безкрайно много ме улеснява и спестява времето ми за излишно търсене и за усилия положени в различна от творческата ми посока. Например, много често си търся думи, които се римуват в ChatGPT, защото пишейки текст на български, естествено мозъкът ми няма тази бързина да покаже кои са абсолютно всички думи, които се римуват с някоя,  която ме вълнува в момента. С модела става за секунди и аз мога да съм много по-бърза и много по-продуктивна. Наскоро, четох, че Илон Мъск е обявил, че през 2026 г. излиза робот, който ще помага с домакинската работа и ще може да сгъва дрехи, да глади и да поема някакви такива досадни битови задължения. И аз нямам търпение да имам такъв вкъщи и съм много щастлива, че живея във време, в което съм свидетел на подобни промени. От аудиокасетата, която споменахме по-рано с теб, до абсолютната дигитализация на информациятаи това да гледам как ръчната домашна прахосмукачка се превръща в един робот, който ми дава още по-голяма свобода да разпределям времето и грижите си за приоритетите си. Живеем в много, много хубаво време и съм много щастлива да бъда част от Международната олимпиада по изкуствен интелект. И понеже съм много запалена ще положа максимални усилия това да стигне до много хора и да покажем на света какво се случва тук и какви прекрасни пионери сме.

Ти говориш със страст за всичко, което правиш. Била си част от журито на много музикални формати и продължаваш да бъдеш. Страстта обаче измества фокуса от обективността. При едно оценяване трябва да има  обективна опора, на която да стъпиш, както в случая учениците на Олимпиадата ще бъдат оценени с помощта на компютър. Ти би ли се като жури понякога от помощта на изкуствения интелект. Да го попиташ кого от двамата изпълнители да избереш?

Изкуството, въпреки че много се доближава до математиката, има една солидна отличителна черта от всички други дисциплини, в които ние можем да проявяваме личностните си качества. И това е именно умението да въздейства на емоциите, да го прави и подсъзнателно и достатъчно силно, че да  предизвиква връзка, реакция, някакво емоционално пътешествие, било то навън или дълбоко в себе си. И от тази гледна точка ще импровизирам и ще кажа, че бих използвала AI да ми помогне да разчета езикът на тялото, докато се фокусирам върху убедителността и чувствеността на пеенето, но не мисля, че една машина може да прецени по-добре от човек кой има  по-убедителни творчески качества и комплексно е по-добър, защото тук се работи с много емоции и с човешката душа. Ето това е, което на този етап ни отличава – умението да внушаваме чувства, да ги разбираме и  това, че сме несъвършени. Тази  комбинация ни дава разпознаваемост и автентичност, въпреки че всички сме хора и имаме много общи качества и черти.

Ще успееш ли все пак да се срещнеш с участниците между двата кръга и какво би им пожелала сега предварително?

О, да! Ще успея, защото в деня на откриването на 10 август аз ще бъда в Бургас и нямам търпение да видя тези светли млади хора и лично да им пожелая успех и да вложат цялата си фантазия и знания, за да направим по-бързо следващата си цивилизационна крачка.

Нека завършим с това как очакваш изкуственият интелект очакваш да промени музиката. Вече виждаме, че платформи като Spotify използват такива помощници с изкуствен интелект, Какво очакваш ти да се промени в следващите 5 години?

Много неща. Очаквам на творците да ни стане още по-лесно да създаваме съдържание и нямам търпение да съм част от това. AI е един разкошен инструмент, с който ще можем да разгръщаме активно целия си творчески заряд и потенциал и да го правим бързо и със замах.

технологии образование изкуствен интелект IOAI